על המיסים ועל הנפלאות: על מה אנחנו באמת משלמים כל כך הרבה?

שני ודאוקר2 דקות קריאה
למה משלמים מיסים ועל מה בדיוק?
שתף:

מיסים. מילה שאף אחד לא אוהב לשמוע, להגיד, לקרוא והכי – לשלם. אי אפשר להתחמק מהם ואי אפשר לברוח מהם, הם מופיעים בתלוש המשכורת שלנו, משולמים בכל מיני דרכים וחלים כמעט על כל תחומי החיים. מכיוון שהם ברורים מאליהם ואין לאף אחד באמת דרך להשפיע עליהם או להפעיל שיקול דעת בבחירה בין לשלם ובין לא לשלם – מתקבלת לפעמים התחושה שאנחנו לא באמת יודעים על שום מה קיים מס זה או אחר. בחינה מעמיקה של המיסים במדינת ישראל תגלה נושא די מעניין שיש בו, מצד אחד הרבה הגיון אך בד בבד גם שיעורים שאפשר להתווכח האם הם סבירים או גבוהים.

 

באופן כללי וגורף – מטרת המיסים היא לממן את הפעולות של הממשלה והמוסדות הפועלים מטעמה. מטרה נוספת היא איזון חברתי בין אלה שנחשבים לבעלי הון לבין אלה שחסרים אותו, איזון המושג על ידי החלת מיסים בשיעורים שונים על אוכלוסיות כאלה ואחרות. ישנם לא מעט מקרים שבהם הטלת המס מהווה תמריץ לביצוע פעולה כלשהי על ידי האזרח (כמו למשל השקעה ביישובי ספר ועיירות פיתוח) או ההיפך – מנסה לעודד את הצמצום בפעולות מסוימות (קניית מוצרי טבק ואלכוהול, למשל).

 

מיסים שמגנים עלינו
יש מיסים שנקבעו במטרה לעודד אותנו לנהוג בצורה טובה יותר – כדוגמת המיסים על מוצרי טבק

 

מיסים נפוצים במדינת ישראל

מס הכנסה

כשמו כן הוא, מדובר במס המשולם בגין הכנסה של אזרח, אם מעבודה, מצמיחה של עסק או מכסף שהרוויח בשוק ההון. קיימות כמה וכמה דרגות למס ההכנסה וכל אזרח משלם על פי שלל קריטריונים שקשורים בו עצמו (מצב אישי, מצב בריאותי, שירות צבאי, אזור מגורים ומצב משפחתי הם רק חלק מקריטריונים אלה). ניתן להשיג הקלה בשיעור תשלום המס או אפילו פטור מלא במצבים מסוימים המחייבים הגשת בקשות, טפסים או מסמכים שונים המעידים כי אזרח זה או אחר עומד בקריטריונים לקבלת ההטבה. חשוב להכיר גם את נקודות הזיכוי שעשויות להקל על גובה המס שאתם משלמים, לדעת מתי מגיע לכם החזר מס ואיך מקבלים אותו, ובאופן כללי להכיר את הטבות המס שמגיעות לקבוצות שונות באוכלוסייה.

 

 

ביטוח לאומי

גם מס זה נקרא על שם תפקיד בפועל – הגנה כלכלית מטעם המדינה על האזרחים במצבי חיים שונים. מדובר במס מיוחד שמחויב בתשלום לא רק על ידי אזרחים שעובדים (המס מנוכה ישירות מתלוש המשכורת של העובד) אלא מחויבים בו גם אזרחים שלא עובדים כלל. בעצם התשלום יש שמירה על זכויות במקרה, חלילה שבו האזרח לא מסוגל לעבוד או זקוק לסיוע כלכלי מטעם המדינה. להלן חלק מהמקרים שבהם המוסד לביטוח לאומי מסייע לאזרחים להגיע להכנסה בטוחה המתאימה לקיום תנאי מחייה בסיסיים – הריון ולידה, אבטלה, פגיעה במלחמה או פעולת טרור, אובדן כושר עבודה מסיבות אחרות המופיעות בפקודות הביטוח הלאומי.

 

מיסים וביטוח לאומי
התשלום לביטוח לאומי חוזר אלינו במצבים שונים לאורך החיים, לדוגמה בעקבות הריון ולידה

 

מע”מ – מס ערך מוסף

מדובר במס המוטל על מוצרי צריכה בסיסיים או היקפיים והוא נהוג במדינות רבות בעולם. מי שמחויב לשלם אותו הם אזרחי המדינה ולכן תיירים המבקרים בישראל רשאים לבקש החזר על גובה המס ששילמו עבור מוצרים שרכשו בישראל בזמן חופשתם (כמו גם ישראלים המבקרים במדינות אחרות). בשרשרת הייצור והאספקה של כל מוצר או שירות מתווסף שיעור מס הערך המוסף והוא מוטל על הלקוח הסופי שרוכש את המוצר. ישנם בעלי עסקים עצמאיים שרשאים להגיש קבלות עבור מוצרים שרכשו ולהזדכות בחזרה על סכומי המע”מ ששילמו.

 

 

מס בריאות 

מס הבריאות נכלל בתוך הסכום שמשלם האזרח לביטוח הלאומי ומועבר על ידי המוסד לקופות החולים של האזרחים. מדובר בעצם בתשלום בסיסי תמורת קבלת שירותי רפואה ובריאות על ידי קופת החולים, זכאות לרכישת תרופות במחיר מסובסד וקבלת טיפול רפואי דחוף בכל אחד מבתי החולים ברחבי הארץ. באופן כללי אפשר לומר שהמס מכסה בעיקר את זכאותו של האזרח לקבל שירותי רפואה הכלולים בסל הבריאות. בתלוש המשכורת ייתכן והסעיף של מס הבריאות יופרד מהסעיף של התשלום לביטוח הלאומי ויש תלושים שבהם מגולמים שני התשלומים ביחד תחת הסעיף של הניכוי לביטוח לאומי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme